W tym roku w każdy pierwszy czwartek miesiąca modlimy się o jedność w komunii z narodem żydowskim.
W czwartek 7 grudnia 2023 r. rozpoczyna się żydowskie święto Chanuka
Chanuka to ośmiodniowe święto, które powstało na bazie wydarzeń historycznych opisanych w Księgach Machabejskich. Najważniejszym elementem obchodów Chanuki jest codzienne zapalanie świateł.
Celem zapalania świateł w kolejne wieczory jest rozgłaszanie chanukowego cudu z II w. p.n.e. Gdy Machabeusze odzyskali świątynię jerozolimską i wznowili w niej po 3 latach przerwy rytuał zapalania menory, posłużyło im do tego odnalezione małe naczynie z oliwą wystarczającą zwykle jeden dzień. Tymczasem menora paliła się aż przez osiem dni.
Światła Chanuki są święte. Nie mamy prawa używać ich w żaden sposób, a jedynie na nie patrzeć. W ten sposób potwierdzamy wyższość boskiego światła nad naszym ograniczonym człowieczeństwem.
Celem naszych wysiłków w życiu jest skierowanie światła dnia tak, aby rozświetlało noc: staramy się kultywować wszystko, co dobre i boskie, i kierować te dobre zasoby tak, aby przezwyciężały i przekształcały negatywne aspekty „ciemnej strony” stworzenia. Proces ten był symbolizowany przez zapalanie Menory w Świątyni: zapalana przed końcem dnia i umieszczana w Sanktuarium, Menora promieniowała swoim boskim blaskiem poza mury Świątyni na ciemny świat na zewnątrz.
Czasami ciemność wdziera się do Świątyni niczym czarna fala pochłaniająca latarnię morską, gasząc Menorę i plamiąc jej święty olej. To okoliczności, w których nie możemy już czerpać z dnia, aby oświetlić noc.
W takich chwilach musimy szukać „małej fiolki czystego oleju” tam, gdzie jest ukryta, istoty stworzenia, która jest nienaruszona i niezmienna. Musimy wyjść poza pozorne wymiary „dnia” i „nocy”, aby odkryć prawdziwą specyfikę światła i ciemności.
© Copyright Fr.Chabad.org
MODLITWA WSTAWIENNICZA
R/ Amen, amen, bądź błogosławiony Boże Izraela!
1. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ty, którzy opłakiwałeś przemoc między Kainem i Ablem, Prosimy Cię o pokój w Ziemi Świętej, tej ziemi, gdzie postanowiłeś przyjść do nas w naszym człowieczeństwie.
2. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ty, który umożliwiłeś pojednanie Józefa i jego braci, Przebacz nam za całą pogardę dla twego ludu Izraela…(cisza) Prosimy Cię, Ojcze, aby wzrastało braterstwo między narodem żydowskim a narodami.
3. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ty, który wyprowadziłeś Izraela z Egiptu i przywróciłeś mu wolność, Obdarz radością naród Żydowski i zachowaj go w wierności Twemu Przymierzu.
4. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ty, który zjednoczyłeś dwanaście plemion Izraela wokół Tory, daj pokój Żydom wierzącym w Jezusa.
5. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ty, który posłałeś swojego Syna Jezusa, aby nas zbawił spraw, aby twoje błogosławieństwo spoczęło na chrześcijanach, którzy są pochodzenia żydowskiego.
6. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ojcze Jezusa Chrystusa, zgromadź w jedności wszystkie Kościoły chrześcijańskie.
7. Ojcze najmiłościwszy, Boże Abrahama, Izaaka i Jakuba, Ty dałeś narodowi Żydowskiemu obietnicę przyjścia Mesjasza, Ty dałeś Kościołowi oczekiwanie na powrót Twojego Syna. W Duchu Świętym mówimy z całym Kościołem: „Maranatha, przyjdź Panie”