Transmisja z oficjum z Kościoła Opaczności Bożej w Warszawie Wesołej.
Czwartek, 19 października 2023
TEKST DO MEDYTACJI
Stworzenie, objawienie Boga
(La terre comme soi-même, repères pour une écospiritualité [Ziemia jako ona sama: Wskazówki dotyczące ekoduchowości Ziemi] autorstwa Michel’a Maxime’a EGGER, ed. Labor i Fides, 2012, s.155-156)
Rozpowszechniająca się ekoduchowość chrześcijańska, zakłada uwolnienie ducha z licznych obrazów Boga, szeroko rozpowszechnionych w tradycjach monoteistycznych. O ile Bóg jest tworzycielem świata, o tyle nie jest On autokratą, który rządziłby niepodzielnie tworzeniem, trzymając wszystko w swoich rękach w sposób absolutny. Choć Bóg jest obecny wszędzie, nie jest to obecność zaborcza czy totalitarna. Jego wszechmoc nie jest arbitralna, ale pełna mądrości i współczucia. Bóg, który objawił się w Jezusie Chrystusie nie króluje przez dominację, poprzez stosowanie heteronomicznej władzy, ale poprzez spółdziałanie. Nie jak despota, On króluje z wrażliwością i władzą artysty. Nie jak utorytarny ojciec, ale jak matka-tak przykrywająca swoje gniazdo żarem Ducha Świętego. Jest Bogiem „kenozy”, który „wycofuje” się, aby zostawić miejsce wolności i autonomii swoim stworzeniom. „W ten sposób włada całym swoim stworzeniem umożliwiając stworzeniom czynienie i zarządzanie ich własnymi krokami, ponieważ one są niczym bez Niego, nie będąc tym, kim On jest.” Bóg pozwala stworzeniom należeć do nich, daje wolną rękę ich energii motorycznej i twórczej. Oczywiście, z ryzykiem, że zło się zdarzy, ale jeszcze bardziej z niezmierzoną ufnością pokładaną, w tym co stworzył.
Stworzenie świata przez Boga jest całkowitym aktem miłości i wiary. Stworzyć to zrodzić coś nowego. Między Stwórcom i Jego stworzeniem nie ma więc tylko ciągłości […], ale jest również relatywna nieciągłość […]. To ta luka ontologiczna, to pierwsze rozróżnienie bez separacji, ta relatywna inność, która zapobiega pochłonięciu i rozpuszczeniu kosmosu w boskość, i odwrotnie.
MODLITWA WSTAWIENNICZA
W jedności z naszymi braćmi i siostrami z Opactwa w Dombes i w głębokim pragnieniu jedności między naszymi Kościołami, módlmy się :
1. Pojawienie się nowych konfliktów zbrojnych i trwanie istniejących konfliktów powoduje wzrost liczby ofiar na całym świecie, a szczególnie: w Ukrainie, w Armenii, w Palestynie i w Izraelu.
Te sytuacje wydobywają na światło dzienne słabości naszego społeczeństwa, naszych relacji
i naszych priorytetów.
Panie, w obliczu tych trwających sytuacji, nie pozwól abyśmy byli obojętni, ale udziel nam siłę do zaangażowania się w modlitwe i zachowania nadziei. Pozwól nam być robotnikami pokoju tam gdzie jesteśmy, aby świat mógł poznać pokój.
2. Każdego roku, kilkadziesiąt młodych z całego świata, chrześcijan różnych wyznań lub nie, spędzają od 2 do 6 tygodni w Opactwie Maryi Panny w Dombes. Ci młodzi, nazywani workaways, dzielą życie codzienne modlitwy i posługi na łonie Wspólnoty Chemin Neuf.
Panie, odnów w nas pragnienie przyjęcia wszystkich, których do nas posyłasz. Poszerzaj nasze horyzonty i daj nam siłę do świadczenia o Twojej obecności tym którzy Ciebie nie znają.
3. Uprawa ziemi naraża nas czasem na niespodziewane sytuacje. Zmiany klimatyczne zaburzają rytm natury i stwarzają skrajne zdarzenia klimatyczne, uniemożliwiające niektórym rolnikom życie z owoców ich ziemi.
Panie, ukaż nam nowe środki do podjęcia w obliczu tych zmian, zaangażowania się na rzecz ochrony naszego wspólnego Domu, szanowania tych, którzy uprawiają ziemię.
4. Liczne populacje cierpią z powodu interwencji ich odpowiedzialnych politycznych, doświadczając w ten sposób konsekwencji korupcji i reżimu totalitarnego.
Panie, w obliczu tych niesprawiedliwości, błagamy o Twojego Ducha współczucia, rozeznania i mądrości dla wszystkich osób, które zajmują stanowiska odpowiedzialnych w świecie polityki. Niech inspirują się Twoim sprawiedliwym i łaskawym sposobem rządzenia stworzeniem.